Amsterdam, 24 augustus 2017 – LeaseWeb maakt de Azure Stack Development Kit (ASDK) per direct gratis verkrijgbaar voor bedrijven die deelnemen aan het Azure Stack Beta-programma. Hiermee kunnen zij ervaring opdoen met de inzet van een hybride cloud-infrastructuur.

Het Azure Stack Beta-programma van LeaseWeb stelt bedrijven in staat om zonder risico’s aan de slag te gaan met de functionaliteit, processen en API’s van Azure binnen een dedicated infrastructuur. Klanten die hiervoor in aanmerking komen, betalen geen kosten tijdens de duur van deze aanbieding en hoeven geen configuratie- of onderhoudstaken uit te voeren voor Azure Stack.

Hoewel de Azure Stack Beta-dienst in Nederland van start gaat kunnen bedrijven in alle delen van de wereld aan het programma deelnemen.

“Bedrijven hebben hoge verwachtingen van de toekomstige release van Azure Stack. Azure Stack Beta van LeaseWeb omvat een kant-en-klaar geïnstalleerde en geconfigureerde ASDK die in staat stelt om zelf ervaring met deze oplossing te doen en na te gaan of die op hun behoeften aansluit”, zegt Svenja de Vos, de CTO van LeaseWeb. “Dit gratis programma heeft ten doel om bedrijven te helpen met het evalueren van de dienst, zodat ze kunnen bepalen of deze een oplossing biedt voor hun infrastructurele vraagstukken. We zien ernaar uit om feedback van hen te ontvangen. Aan de hand van hun input kunnen we waarborgen dat de productieversie in hun behoeften voorziet.”

LeaseWeb Azure Stack Beta is een hybride cloud-platform waarmee diensten vanuit het Nederlandse datacenter worden aangeboden. De kerncomponent van Azure Stack Beta is de Azure Stack Development Kit (ASDK). Dit is een single node-versie van Azure Stack bedoeld voor test- en ontwikkelingsprocessen met de API’s en tools van Azure. Meer informatie over de functies en mogelijkheden van Azure Stack is te vinden in de online documentatie  van Microsoft.

“We verwachten veel belangstelling van bedrijven voor wie ICT de kernactiviteit is en/of die applicaties ontwikkelen met behulp van technologie van Microsoft. Deze organisaties zijn met name geïnteresseerd in de IaaS- en PaaS-lagen”, aldus Svenja de Vos. “Met Azure Stack Beta van LeaseWeb kunnen ze hun architectuuraanpak herzien zonder een speciaal infrastructuurteam samen te hoeven stellen. Toegang hebben tot de mogelijkheden van Azure binnen een lokaal datacenter is een ideale manier om grip te houden op de locatie, privacy en optimalisatie van gevoelige data.”

Wanneer Microsoft later dit jaar de productieversie van Azure Stack uitbrengt, kunnen organisaties een beroep doen op deze technologie via LeaseWeb zonder tijd, mankracht en budget kwijt te zijn aan het in eigen beheer ontwikkelen van de infrastructuur.

Robert van der Meulen, technical evangelist bij LeaseWeb, zegt dat het Azure Stack Beta-programma bedrijven toegang biedt tot een volwaardig product en dat ze tijdens de evaluatieperiode zoveel capaciteit mogen verbruiken als ze maar willen.

“Azure Stack Beta biedt je de mogelijkheid om te spelen met proof of concept-implementaties, applicaties op het platform te ontwikkelen en migraties te testen. Zodra Azure Stack live gaat, kunnen gebruikers overstappen op de productieversie”, zegt Van der Meulen. “Men kan Azure Stack combineren met andere diensten van LeaseWeb, zoals dedicated servers en colocatie, en met servers binnen hun eigen datacenters. Op deze manier kunnen ze een hybride cloud-architectuur inrichten.”

Azure Stack Beta biedt PaaS- en IaaS-functionaliteit die in de volledige release beschikbaar zullen zijn. De IaaS-functionaliteit omvat mogelijkheden voor het op- en afschalen van virtuele machines, op maat gemaakte en applicatie-gebaseerde VM-templates, toegang tot een verzameling van VM-templates, gevirtualiseerde netwerkfuncties (zoals een firewall en NAT) en diagnostiek en bewaking van gastbesturingssystemen.

De PaaS-functionaliteit omvat ondersteuning voor de voor de inzet van app-diensten, waaronder mobiele apps, API’s en internetapplicaties. Klanten kunnen ook SQL- en MySQL-databases inschakelen zonder de noodzaak om databaseservers te configureren en onderhouden.

“Azure Stack is nog niet wereldwijd of lokaal verkrijgbaar, maar organisaties zitten er nu al om te springen. ASDK vertegenwoordigt de eerste stap naar de toekomstige Azure Stack en is nu al beschikbaar als evaluatieproduct”, aldus Svenja de Vos. “Wij bieden bedrijven een eenvoudige manier om de oplossing gratis uit te proberen zonder te moeten investeren in hosting, configuratie en onderhoud. Het bedrijfsklaar maken van de Azure Stack Beta-server neemt slechts een paar dagen in beslag. We kijken uit naar de feedback, die mede zal bepalen wat we in ons uiteindelijke product zullen aanbieden.”

Azure ervaren via LeaseWeb Azure Pack

LeaseWeb introduceerde recentelijk ondersteuning voor Microsoft ‘s Azure Pack cloud-oplossing. Klanten kunnen hiermee de technologieën van Azure zonder extra kosten in de praktijk uitproberen. Azure Pack is ontwikkeld op basis van Windows Server-, System Center- en SQL Server-technologie en biedt klanten (en hun abonnees) een selfservice-portal voor IaaS-, database-as-a-service (DBaaS)- en PaaS-oplossingen.